Self-marketing
25. studenoga 2014.Konferencija 2014.
29. studenoga 2014.Želite znati cijenu PET ambalaže? Pratite burzu pamuka!
Većina ljudi misli da je cijena PET boca povezana s naftnom industrijom. E nije. Povezana je najviše s proiz- vodnjom odjeće.
– Kada u svijetu dođe do nestašice pamuka, ta sirovina se nadomješta PET materijalima – ispričao je Davor Popović, direktor nabave Podravke, na konferenciji o nabavi u organizaciji Lidera i Hrvatske udruge nabavne djelatnosti. Na primjeru Podravke objasnio je kako tvrtka funkcionira danas kroz centraliziranu nabavu, za razliku od prije deset godina kada je nije bilo. Category management danas je važeća praksa u nabavi Podravke i sve polazi od njega.
– Ne znam zašto to ustvari naručujem, ali stoji mi u planu. Pa nazovem par dobavljača, daju mi ponude. Odaberem najboljeg i naručujem robu koliko po planu treba. Je li ovo dobar način rada nabave u kompaniji sa 3,6 milijardi kuna prihoda i 13 tvornica u četiri europske zemlje? – pita se Popović. Zajedničkim trudom nabave Podravke i A.T. Kearneya Supply Category Management proveden je kroz cjelokupni nabavni asortiman tvrtke. Uvedena je kategorija Supply Category menadžera koji predstavljaju ključnu figuru u provođenju nabavne strategije cijelog poduzeća. Formirani su multifunkcionalni timovi za svaku kategoriju, s ciljem integracije i aktivnog sudjelovanja svih funkcija poduzeća u smanjenju nabavnih troškova, promijenjen je pristup ugovaranju (priprema; nema godišnjih ugovora), uvedeni su novi e-alati (e-nabava, e-aukcije, web alat Cirtuo) te su jasno definirane ISO procedure za cjelokupni proces nabave, objasnio je sustav nabave u Podravci Popović. Sudionici su Popovića pitali i kako Podravka upravlja rizicima, na što je rekao da se najveći broj kompanija u Hrvatskoj bavi rizikom potraživanja od kupaca, tečajnih razlika i slično, a vrlo malo njih razumije što je to nabavni rizik.
– Time će se kompanije u budućnosti baviti. Govorimo o rizicima porasta cijena, rizika kašnjenja isporuke, valutnom riziku, riziku reklamacije kvalitete i slično. Suština analize rizika je da se sagledaju mogući rizici, izbjegnu ili bar umanje akcijama te poduzmu konkretne akcije: hedging, povećanje zaliha, traženje alternativa i tako dalje. Ili možemo pasivno čekati da nam se nešto dogodi – zaključuje Popović.
Zlatko Bazianec, direktor A.T. Kearneya za JI regiju predstavio je u svojoj prezentaciji nove globalne trendove u nabavi 2014. kao rezultate istraživanja njegove tvrtke. Recesija je 2008. i 2009 nabavu lansirala u prvi plan tvrtki, nabave su krizu dobro iskoristile za rušenje cijena, tržišta su pala i nabave su to znale iskoristiti. Sada toga više nema.
– Prije tri godine izgledalo je kao da će nabave imati još veći utjecaj, međutim one već tri godine stagniraju na globalnoj razini. Realizacija ušteda nabave je usporena (3-4 posto godišnjih ušteda), vraćajući se na povijesni prosjek, liderke tvrtke nisu ostvarili evidentna poboljšanja, štoviše bilježe pad u dijelu upravljanja odnosa s dobavljačima (SRM), utjecaj nabave na ukupni trošak stagnira itd – objasnio je Bazianec. Međutim usporedio je prosječne tvrtke sa svjetskim liderima, čiji su nabavni odjeli trostruko bolje povezani s ostalim poslovnim jedinicama. Nabava ravnopravna jedinica koja surađuje s prodajom, logistikom, proizvodnjom i slično, a strateška nabava po kategorijama je najmoćniji izvor za smanjenje troškova.