Tvrtke u Hrvatskoj trebaju reformirati odjele nabave
18. prosinca 2017.Razvoj nabave uz primjenu tehnologije
15. listopada 2018.2. ožujka 2018. godine na Ekonomskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu (EFZG) održana je stručna konferencija na temu Nove tehnologije u nabavi – generator poduzetničkog uspjeha. Snage su udružili Nabava Plus, Hrvatska udruga nabavne djelatnosti (HUND), Savvy business engineering, Sigma business consulting, CAD-ING, Humanagement i Ekonomski fakultet kako bi organizirali konferenciju i istaknuli neizbježan utjecaj globalnih promjena na poslovanje i nikada dostupniju tehnologiju koja nam stoji na raspolaganju.
Nakon riječi dobrodošlice prodekana za međunarodnu suradnju i akreditacije EFZG, prof.dr.sc. Jurice Pavičića i prodekana za nastavu, studente i upravljanje kvalitetom na EFZG, doc.dr.sc. Božidara Jakovića te kratkog obraćanja predsjednice HUND-a, Mirele Senice, konferencija je prigodno mjestu događanja započela pregledom kolegija vezanih uz nabavu na EFZG. „O nabavi, odnosno različitim aspektima nabave studenti mogu učiti kroz ukupno 7 kolegija na različitim stadijima studija“, istaknula je prof.dr.sc. Blaženka Knežević, sa Katedre za trgovinu na EFZG osvrnuvši se na gostovanje uglednog prof. Kraljiča sa prošlogodišnje konferencije HUND-a naziva „Digitalna era nabave“.
Vesna Trnokop – Tanta, Sigma Business Consulting iznijela je zanimljive podatke vezane uz javnu nabavu. Jedan od njih je indeks DESI (Indeks digitalnog gospodarstva i društva) koji Hrvatsku pozicionira na 24. mjesto među zemljama članicama EU. S obzirom na brojne pogodnosti koje digitalna transformacija donosi u sve aspekte naših života, zanimljiv je, i na žalost poražavajući podatak, da u Hrvatskoj samo 1% ukupnog broja poduzeća i javnih ustanova u procesu nabave koristi specijalizirani softver.
Na kraju prvog dijela Renata Ivaštinović iz Nabave Plus otvorila je temukomunikacije između internih korisnika, nabave i prodaje, odnosno dobavljača i kako nam tehnologija u tome može pomoći. U tom dijelu izlaganja provedena je online anketa. Vrlo interesantan je podatak da je najveći broj anketiranih istaknuo pojam “hitno” kao nešto što najviše povezuju s nabavom. Završni dio bio je posvećen nabavnoj platform NextBuy, eTenderima i eAukcijama.
Drugi dio konferencije održan je u obliku interaktivnog okruglog stola sa središnjom temom: „Kako prilagoditi nabavu izazovima budućnosti? “Jasna Štrajher, Savvy Business Engineering uputila je savjete upravama poduzeća te djelatnicima u nabavi: „Potrebno je sagledati cijelu sliku organizacije i uklopiti digitalnu tehnologiju u procese u organizaciji“, istaknula je i nastavila „preduvjet ili prvi korak u procesu učinkovite digitalizacije je centralizacija i standardizacija.“ Osim toga istaknula je važnost uključivanja zaposlenika u proces transformacije i njihovo aktivno sudjelovanje u samoj provedbi.
Iza tvrdnje kako je upravo nabava ogledalo efikasnosti poduzeća stoji podatak prema kojem uprave poduzeća u trenucima provođenja mjera štednje od nabave očekuju 30-50% uštede u odnosu na ukupno očekivanje na razini organizacije.
„Privatnom i javnom sektoru, tj. svima onima koji žele ići u korak sa digitalnom transformacijom ili poboljšanjem postojećih procesa na raspolaganju stoje fondovi Europske Unije“, istaknula je Irma Dračić, CAD-ING.
„Nabava je jedna od ključnih funkcija u organizaciji, ali još uvijek okarakterizirana kao podrška poslovanju“, iznjela je Mirjana Šlat, Humanagement. Još uvijek se ne ulaže dovoljno u edukaciju i izgradnju kompetencija djelatnika u nabavi, a istodobno se od nabave očekuju uštede, prilagodljivost i brzina, zaključeno je.
Ova mini konferencija zatvorila je svoja vrata pitanjima i komentarima sudionika, a otvorila brojne zanimljive teme za neke buduće konferencije. Na kraju može se zaključiti samo jedno – nabava prolazi svoju transformaciju, globalno, ali i u glavama pojedinaca, a najvažnije od svega, postavlja se pitanje – kakve će promjene sa sobom tek donjeti milenialsi?